Wat als het ook anders kan

Het succes van onze koeriersdienst de afgelopen 13 jaar, hoe is dat eigenlijk ontstaan? Één ding staat vast, er is hard voor gewerkt en geknokt, maar eigenlijk ging het toch ook allemaal redelijk vanzelf. Soms zelf een beetje het, daar laat je wat en daar krijg je wat gevoel.

Het afgelopen jaar zijn we heel erg zoekend geweest naar onze missie, ik kan je vertellen dat valt nog niet mee. We weten dat we dingen beter doen als andere koeriersdiensten, maar we zijn eigenlijk ook  best wel simpel. We hebben geen mega interessante app waarmee je een koerier kan bestellen, zijn ook niet volledig elektrisch, over onze website maar niet te spreken. Een ondergeschoven kindje, omdat we investeren daarin, steeds niet heel erg belangrijk vonden. We hebben ook een constante groei laten zien, waardoor het elke keer geen aandacht kreeg.

Misschien is dat ook wel onze kracht, we zijn redelijk bescheiden, super servicegericht en zijn soms misschien ook wel een tikkeltje onderdanig richting onze klanten. Ik kan nog steeds heel erg dankbaar zijn met een nieuwe klant, waardoor ik geneigd ben om op bijna alles ja te zeggen en vervolgens te denken, oh nee!! dat komt prijstechnisch helemaal niet uit of deze onderhandeling had ik misschien toch even anders in moeten zetten.
Vervolgens vind ik het ook mega irritant als een klant of relatie je niet naar waarde schat. ( Een klant snapt zelf toch ook wel dat je voor €10 niet naar Utrecht kan rijden, om vervolgens weer terug te keren naar Amsterdam)

Zo hebben we eens bij een volkswagen dealer gestaan om één caddy te bestellen, hartstikke leuk natuurlijk, maar op het moment dat we service nodig hadden, kregen we die niet. Patrick is toen heel snel overgestapt naar een andere dealer. Twee jaar later bestond het wagenpark van die ene Caddy opeens uit 6 hele Caddy’s. Stond de Volkswagen dealer die ons geen service wilde verlenen en tevens ook onze buurman toch wel even raar te kijken.
Natuurlijk moet je dat respect ook een beetje afdwingen en voor jezelf instaan. Daar komt die bescheidenheid dan weer naar boven, we houden er gewoon echt niet van om hoog van de toren te blazen en vervolgens de dingen niet waar te kunnen maken.

Ik begrijp dat dus niet, want volgens mij maakt het niet uit hoe groot je bent, iedereen is ooit klein begonnen, sommige bedrijven/ondernemers kiezen er heel bewust voor om klein te blijven en andere nemen alle risico’s om snel te groeien en weten daarmee ook dat ze keihard kunnen vallen. Zoals mijn dochter de afgelopen dagen vaak zegt, in alles zit muziek (voor alles valtwat te zeggen.)

En nu zitten we in een pandemie, covid-19 heeft ons in de greep. Grote bedrijven vallen, de echte groters krijgen de meeste steun vanuit de overheid en de kleintjes worden opeens groot, er gebeurd van alles. Ik geloof er niet zo in dat dingen echt structureel gaan veranderen, maar ergens hoop ik het wel.

In het land der pakketdiensten is ook van alles gaande, waar de grote  pakketdiensten de vraag niet aan kunnen, zijn de kleine bedrijven aan het knokken voor iedere opdracht, wij maar ook veel van onze collega’s hebben het moeilijk. Het is maar net in welke branche je zit en en of je kansen voor jezelf weet te creëren en uiteraard moet je ook een beetje geluk hebben.

Wij hebben een kans gekregen en hebben in samenwerking met www.routigo.com in twee weken tijd vrijwel een compleet nieuw bedrijf opgezet, voor nu alleen nog in Noord-Holland, maar de ambitie is er zeker om landelijk te gaan.

Vandaar ook mijn titel, wat nou als het ook anders kan? De wereld van pakketdiensten is nooit onze ideale wereld geweest. Eentje met heel veel concurrentie, consumenten die alles gratis willen hebben (denken ze) en het liefst ook nog de volgende dag.. Super tof dat het allemaal kan, maar aan de andere kant staan ook de bezorgers, die bijna laagvliegen over de straten van ‘s ochtends 09.00 tot ‘s avonds 21.00 omdat er anders geen fatsoenlijke boterham overblijft.

Wij geloven er in dat het anders kan, met een service richting de klant en consumenten die vele malen hoger ligt dan de standaard, die niet ten koste gaat van de chauffeurs/bezorgers. Voor een iets hogere prijs dat dan wel, want uiteindelijk draait het erom dat het eerlijk is en eerlijk blijft, zodat dingen structureel kunnen veranderen en aan het einde van de dag, iedereen blij is met wat hij/zij heeft gegeven, maar ook heeft gekregen.

In de komende weken ga ik jullie meer vertellen over onze pakketdiensten, waarom wij het anders doen en waarom dat voor iedereen beter is!

Voor nu, maak er een goede week van, stel je zelf regelmatig de vraag, wat als het ook anders kan? Kijk naar je eigen krachten, maar vergeet ook zeker niet je eigen zwaktes te observeren en blijf bescheiden, maar sta wel voor je zelf in! Balans, iets waar ik nog regelmatig naar op zoek ben!

Liefs,
Hannah

Leave a Reply